Markkinointi pienellä budjetilla

Markkinointia on hyvä hoitaa, vaikka asiakasvirtasi olisikin tasainen tai työskentelet mieluiten vain yhden asiakkaan kanssa. Vaikka et käytännössä tarvitsisikaan uusia asiakkaita, uusien asiakkaiden avulla pystyt usein nostamaan hintojasi ja siten myös oman yrityksesi tuloja. On myös järkevää olla laittamatta kaikkia munia samaan koriin. Jos teet töitä vain yhdelle tai kahdelle asiakkaalle, saatat löytää itsesi tilanteesta jossa jäät ilman töitä, jos asiakkaasi ei voikaan jatkaa kanssasi syystä tai toisesta.

Tässä artikkelissa esittelemme uudelle yritykselle sopivia markkinointikanavia ja keinoja. Aloitetaan kuitenkin ensin markkinointisuunnitelman luomisesta.

Markkinointisuunnitelma

Kun yrityksesi budjetti on valmis ja olet verrannut ennakoitavia menojasi odottamaasi tulotasoon, tiedät paljonko voit suurin piirtein käyttää markkinointiin.

Markkinointisuunnitelmaa kirjoittaessasi, kysy itseltäsi:

  1. Strategia: miten markkinointisuunnitelmasi tukee yrityksesi tavoitteita?
  2. Missio: mitä yrität saavuttaa ja miksi?
  3. Kohdemarkkinat: kenet haluat tavoittaa markkinoinnin avulla?
  4. Kilpailijakartoitus: ketkä ovat kilpailijoitasi ja miten vertaudut heihin?
  5. Ainutlaatuinen myyntiväittämä eli ”unique selling proposition”: miksi sinun yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi on uniikki muihin verrattuna?
  6. Hinnoittelu: paljonko veloitat, ja miksi?
  7. Menekin edistäminen: miten tavoitat haluamasi asiakkaat?
  8. Markkinointibudjetti: paljonko ja mihin voit käyttää rahaa?
  9. Toimenpidelista: mitä toimenpiteitä sinun pitää tehdä, jotta saavutat tavoitteesi?
  10. Tulosten mittaaminen: miten mittaat markkinointitoimenpiteidesi onnistuneisuutta?

Kilpailijakartoitus

Tiedätkö, miten tärkeimmät kilpailijasi markkinoivat tuotteitaan tai palveluitaan? Ellet tiedä, sinun ei kannata lyödä vielä markkinointisuunnitelmaasi lukkoon, sillä olet saattanut missata jotain tärkeää mutta helposti toteutettavaa. Tutustu vierailijoidesi verkkosivuihin ja analysoi sitä, kuinka onnistuneesti he kommunikoivat omista vahvuuksistaan asiakkailleen verkossa. Tilaa RSS-syöte verkkosivuilta, jotta saat ilmoituksen aina kun kilpailijasi julkaisee jotain nettisivuillaan. Ellet vieläkään saa tarpeeksi kattavaa kuvaa kilpailijoidesi puuhista, kannattaa soittaa asiakaspalveluun tai myyntiin, esittää asiakasta ja kysellä mahdollisimman paljon kysymyksiä. Näin saat myös luotettavinta markkinatietoa alan hinnoista, ja voit päätellä sen perusteella, paljonko sinun pitäisi veloittaa itse.

Miten markkinointikampanjaa mitataan?
Miten mittaat, onnistuiko markkinointikampanjasi? Vertaatko uutiskirjeidesi tai blogisi lukijoiden määrää? Montako osallistujaa Webinaarissasi oli? Moniko asiakas lunasti tietyn tarjouksen? Miten luvut vertautuu viime kuuhun tai vuoteen?

Markkinointimateriaalit

Modernit nettisivut yrityksille

Yksi tärkeimmistä markkinoinnin välineistä uuden yrityksen kannalta on edustavat ja modernit nettisivut, jotka toimivat hyvin sekä isolla näytöllä että mobiililaitteen pienillä näytöillä. Ensin kannattaa aloittaa domainin eli nettisivujesi verkko-osoitteen varaamisesta. Domainissa on hyvä käyttää esimerkiksi omaa tai yrityksesi nimeä. Domainin löydät kun surffaat esimerkiksi Bluehostin tai SiteGroudin sivuille ja näppäilet haluamasi nimen domainhakukenttään. Tosi .fi -päätteisiä osoitteita näiltä sivustoilta ei usein saa, joten joudut etsimään sellaisen kotimaiselta tarjoajalta ja hakemaan domainia Y-tunnuksesi avulla.

Mitä nettisivujen suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon?

Nettisivujen tärkein viesti kannattaa sisällyttää heti nettisivujen yläosaan aukeavaan, bannerille tarkoitettuun osaan. Tästä ensimmäisenä näkyviin tulevasta osasta käytetään nimitystä ”above fold”. Se tarkoittaa samaa kuin jos ottaisit kahtia taitellun sanomalehden esiin ja katsoisit, mistä sanomalehden etusivun yläosa kertoo. Myös sanomalehden etusivun yläosasta löydät kaikkein tärkeimmät tiedot: lehden nimen eli logon sekä päivämäärän.

Mitä nettisivujen yläosaan sitten yleensä laitetaan? Sivuston nimi, logo ja yrityksesi slogan, joka kuvastaa esimerkiksi sitä mitä yritys tekee ja miten. Pyydä asiakkailtasi suosituksia, jotka voit lisätä sivuillesi. Ellet saa suosituksia suoraan, voit myös käyttää Facebookiin tai Trustpilotiin kertyviä kommentteja. Huolehdi siitä että yhteydenotto nettisivujen kautta on helppoa.

Millainen on hyvä portfolio?

Teetkö töitä digitaalisesti niin, että haluat esitellä projektejasi portfolion kautta? Nettisivuillesi tulevan portfolion tehtävä on esitellä osaamistasi ja esimerkiksi visuaalista tyylitajuasi, jos teet töitä grafiikan tai muun visuaalisen suunnittelun parissa. Asiakkaidesi on helpompi tilata sinulta projekteja, jos he näkevät käytännössä millaista jälkeä voivat sinulta odottaa. Mitä portfolioon kannattaa sitten laittaa?

Mitä portfolioon laitetaan:

  • Sellaisia töitä, joista olet ylpeä
  • myös harrasteprojektit kelpaavat portfolioon, etenkin jos haluat esitellä haastavampia tekniikoita tai juuri oppimiasi taitoja
  • älä kuitenkaan käytä portfoliossasi sellaisia töitä, joihin et halua jatkossa profiloitua. Jos uraudut liikaa vanhan tyyppisiin portfoliotöihin, varmistat että jäät tekemään samanlaisia myös jatkossa.

Digitaaliset markkinointikanavat

Yritykselläsi kannattaa olla esimerkiksi Facebook-tili sekä Instagram, etenkin jos haluat markkinoida jommassa kummassa digitaalisessa kanavassa. Yrityksesi uskottavuutta lisää, jos luot yritysprofiilin Linkediniin ja vahvistat yrityksesi fyysisen osoitteen Google My Business-palvelun kautta. Myykö yrityksesi tuotteita? Siinä tapauksessa sinun kannattaa tutustua Pinterestiin, jonka kautta voit saada ohjattua tuotteistasi kiinnostunutta liikennettä nettisivuillesi. Instagram on erinomainen markkinointikanava sekä tuotteille että palveluille. Entä erikoistutko uniikkeihin tuotteisiin? Kokeile myydä niitä esimerkiksi Etsyn kautta. Huolehdi että nettisivullasi käyvä vierailija löytää sosiaalisen median tilisi kätevästi sivustoltasi. Hakukoneoptimoinnin avulla saatat saada liikennettä sivuillesi Googlen avulla ja PPC-markkinoinnin, kuten AdWordsin avulla näet todennäköisesti tuloksia nopeammin. AdWords-markkinointi kannattaa kuitenkin jättää ammattilaiselle etenkin silloin, jos yhden klikkauksen hinta on alallasi korkea.

Miten tuotteita markkinoidaan Instagramissa, Pinterestissä ja Etsyssä?
Valmistatko uniikkeja tuotteita? Ota yhteyttä ison seuraajakunnan kerryttäneihin bloggareihin ja hyödynnä Instagramin, Pinterestin ja Etsyn mahdollisuuksia.

Blogi

Blogin kirjoittaminen kannattaa, sillä kunhan se on yhdistetty omiin verkkosivuihisi, se auttaa hakukoneita ymmärtämään paremmin mitä palveluita yrityksesi tarjoaa. Blogissa voit esitellä myös edellisiä projektejasi, tuoda esiin tulevaisuuden trendejä ja vahvistaa mainettasi alan vaikuttajana.

Uutiskirjeet

Keräätkö vielä sivustollasi vierailevien sähköpostiosoitteita uutiskirjeitä varten? Ellet ole vielä aloittanut, ehtisitkö luoda uutiskirjeitä esimerkiksi ilmaista MailChimp-palvelua käyttäen? Voit yhdistää MailChimpin esimerkiksi WordPressin avulla rakennettuihin nettisivuihin melko pienellä vaivalla.

Kumppanimarkkinointi

Etkö ehdi itse huolehtia markkinoinnista? Sinun kannattaa silloin harkita ammatikseen toisten tuotteita ja palveluita digitaalisesti markkinoivia affiliaatteja eli kumppanimarkkinoijia. Olet varmaan törmännyt netissä erilaisiin tuotevertailusivustoihin ja miettinyt, mistä tuotearvosteluja julkaisevissa sivustoissa on kyse. Markkinointikumppanit esittelevät toisten suunnittelemia palveluita tai tuotteita. Jos asiakas ostaa tuotteen kumppanimarkkinoijan linkkiä klikkaamalla (asiakas ei tätä linkkiä yleensä edes huomaa), yritys maksaa affiliaatille komissiota. Kumppanimarkkinointiohjelmat säästävät yrittäjän aikaa, sillä yhden kontaktin kautta voit saada tuotteesi satojen markkinoijien eteen.

Webinaarit

Webinaareissa voit jakaa osaamistasi ja samalla markkinoida palveluitasi. Webinaarissa jaetaan usein tietoa sellaisista aiheista, joista sinulla on erikoisosaamista. Webinaarin lopussa tarjotaan usein jotain porkkanaa, kuten 1-3 päivää voimassa olevaa tarjousta. Kampanja kannattaa aina rajoittaa lyhytkestoiseksi, sillä mitä kauemmin aikaa webinaarista kuluu, sitä epätodennäköisemmäksi palvelusi ostaminen muuttuu.

Lehdistötiedotteet

Aina kun kirjoitat blogitekstin, innovoit uusia palveluja tai tuotteita tai kirjoitat asiantuntija-artikkelin, lehdistötiedotteen julkaiseminen kannattaa. Jos saat julkisuutta toimittajan napatessa juttusi esimerkiksi MyNewsDesk-palvelun kautta, saat arvokasta näkyvyyttä. Lehdistötiedotteet kannattaa lähettää uutispalvelun lisäksi myös suoraan toimittajille, joiden yhteystietoja löydät esimerkiksi Linkedinistä, kun käytät muutaman päivän verkostoitumiseen.

Printattavat markkinointimateriaalit

  • Käyntikortit
  • Esitteet
  • Bannerit, joita voit ottaa mukaan itse järjestämiisi tapahtumiin tai esimerkiksi messuille

Verkostoituminen

  • Ammattilaisille suunnatut verkostoitumistapahtumat
  • Messut ja konferenssit
  • Paikallisen workshopin järjestäminen itse esimerkiksi MeetUp.comin kautta tai toisten järjestämiin tapahtumiin osallistuminen
  • Kauppakamarin kautta tapahtuva verkostoituminen
  • Linkedin
  • Suosittelujen pyytäminen kontakteilta: tarjoa jotain porkkanaa, kuten alennusta seuraavasta tilauksesta
  • Tarjoa tuotteitasi tai palveluitasi paikallisille organisaatioille, joiden jäsenille haluat tarjota alennushintaisia tuotteita tai palveluita
Etkö ole hionut ”elevator pitchiäsi” timantinkovaksi? Se ei haittaa, sillä toisille konfferenssivieraille toiminnastasi jutteleminen voi hyvin tuoda sellaisia asiakkaita, jotka eivät halua joutua ”pitchauksen” kohteeksi.

Oma brändisi markkinoinnissa

Teetkö töitä toiminimellä tai kenties kevytyrittäjänä? Siinä tapauksessa itsesi brändääminen palveluidesi lisäksi saattaa olla hyvä idea. Koska toiminimellä yrittäjä on usein myös itse brändi, uniikilla fontilla nimesi tai nimikirjaintesi sisällyttämimen logoosi voi olla hyvä ajatus. Voit käyttää logoa sähköposteissasi, sosiaalisessa mediassa ja laskuissasi.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here