Miten yrityksen digitaalinen brändi luodaan?

Suunnitteletko yrityksen perustamista tai irtonaisten keikkojen tekemistä kevytyrittäjänä? Yrityksen perustamisen yhteydessä on tärkeää luoda bisneksellesi yhtenäinen brändi kaikissa oleellisissa digitaalisissa kanavissa, teit sitten paljon töitä yrittäjänä tai vasta ensimmäisiä keikkojasi. Tässä artikkelissa annamme käytännön ohjeet siihen, kuinka perustat yrityksellesi oman brändin digitaalisissa kanavissa. 

Tässä artikkelissa:

  • Ammenna brändiisi liiketoimintasuunnitelmastasi
  • Luo yrityksellesi graafinen ilme ilmaiseksi
  • Nettisivut: kotikoneella tehdyt sivustot ja WordPress-sivustot ilman koodaustaitoja
  • Google My Business – uskottavuutta verkossa
  • Sosiaalisen median tilit
  • Muut yrittäjälle tärkeät, digitaaliset palvelut

Yrityksen digitaalinen brändi

Jotta olet uskottava mahdollisten asiakkaiden silmissä, sinulla pitää olla ainakin omat nettisivut. Nettisivujen lisäksi useimmalla yrityksellä on nykyään myös muita profiileja tärkeimmissä palveluissa, kuten Facebookissa, Instagramissa ja Linkedinissä. Käsittelemme näitä digitaalisia kanavia alempana. Katsotaan ensiksi brändin suunnittelua kuitenkin liiketoimintasuunnitelman näkökulmasta.

Ammenna brändiisi liiketoimintasuunnitelmastasi

Suunnitellessasi yritystoiminnan aloittamista, on hyvä tehdä liiketoimintasuunnitelma. Tässä suunnitelmassa tutkitaan yleensä markkinoiden tilaa ja sitä, onko suunnittelemallesi palvelulle tai tuotteelle tilausta. Monet yrittäjät kuitenkin ajautuvat yrittäjiksi sattumien summan kautta, eikä liiketoimintasuunnitelmaa ole missään vaiheessa tehty. Liiketoimintasuunnitelma on hyvä tehdä joka tapauksessa jälkikäteen, sillä kilpailijakartoituksesta ei ole ikinä haittaakaan. Parhaassa tapauksessa saat ideoita siihen, mitä palveluita ja lisäarvoa kilpailijasi tuovat omille asiakkailleen parhaillaan. Junan kyydistä ei kannata jäädä, vaikka asiakkaita ja projekteja olisikin riittämiin.

Miten brändin slogan luodaan
Mitä yrityksesi myy ja mikä on vahvuutesi? Käytä niitä yrityksesi sloganissa.

Brändiä suunnitellessasi kannattaa ottaa liiketoimintasuunnitelmasta ainakin seuraavat aiheet mukaan: mitä yritys myy, miten ja kenelle? SWOT-analyysista kannattaa napata harkintaan yrityksesi sisäiset vahvuudet. Entä mitkä ovat yrityksesi kilpailuedut? Kun nämä asiat ovat selvillä, mieti kuinka voisit saada näitä pointteja esiin sloganin muodossa. Iskevää ja lyhyttä slogania kannattaa alkaa käyttää nettisivuillasi ja muussa mainonnassa.

Luo yrityksellesi graafinen ilme ilmaiseksi

Etkö halua kuluttaa budjettiasi tai aikaasi graafikon palkkaamiseen? Netistä löytyy nykyään myös ilmaisia palveluita, joita käyttämällä saat ammattimaisen lookin brändillesi ilmaiseksi. Yksi suosituimmista logosuunnittelupalveluista on Adoben Spark. Voit aloittaa logosi suunnittelun ilmaiseksi. Kun olet luonut yrityksellesi kauniin logon helpolla Adoben työkalulla, on aika luoda bannereita esimerkiksi nettisivujasi ja sosiaalista mediaa varten. Ellet luota omaan visuaaliseen osaamiseesi riittävästi, voit myös palkata ammatti-ihmisen esimerkiksi Fiverr-palvelun kautta.

Nettisivut

Nettisivujen teon ei tarvitse olla kallista lystiä. Sinun kannattaa kuitenkin harkita ammattilaisen palkkaamista, jos et luota visuaalisiin kykyihisi tai digitaalisen markkinoinnin osaamiseesi. Etenkin kasvavan yrityksen tukena toimii ammattilaisen luoma sivusto, joka on luotu vahvan teoriaosaamisen ja kokemuksen pohjalta. Jos haluat kuitenkin lähteä pienellä budjetilla liikkeelle ja tilata ammattilaisen tekemät nettisivut vasta myöhemmin, voit kääriä hihat ja julkaista ensimmäisen verkkosivustosi itse.

Kotisivukoneella tehdyt sivustot – et tarvitse koodaustaitoa

Voit tehdä yrityksellesi omat nettisivut itse esimerkiksi kotisivukonetta käyttäen. Yksi suosittu vaihtoehto on WIX. Kotisivujen rakentaminen tapahtuu hiirellä, eikä koodaamistaitoa tarvita. Kotisivukoneiden rajat tulevat usein kuitenkin vastaan, jos haluat lisäillä ominaisuuksia ja toimintoja sivuillesi enemmänkin. Vaikka WIX mainostaakin ilmaista kotisivukonetta, joudut kuitenkin maksamaan domainista eli yrityksesi verkko-osoitteesta sekä hosting-palvelusta, joka vastaa nettisivujesi sisällön säilyttämisestä ja varmuuskopioiden ottamisesta. Loppujen lopuksi paketti on helppo käyttää, mutta kustannukset saattavat nousta itse tehtyä WordPress-sivustoa kalliimmiksi.

WordPress-sivustot ilman koodaustaitoja

WordPress-sivustoja on kahta sorttia. Tutuin monelle on ilmaisversio, jota useat bloggarit käyttävät. Ilmaista WordPress.com-palvelua käyttäessäsi verkko-osoitteestasi löytyy ”wordpress”-sana. Koska yrityksesi haluaa varmaankin välttää tätä, luo tili .com-sivuston sijasta WordPress.org:n avulla. Tämä on maksullinen versio, mutta sivuston urlista puuttuu silloin ”wordpress”-sana.

Kun olet valmis aloittamaan nettisivujesi rakentamisen, surffaa esimerkiksi SiteGround- tai Bluehost-palveluiden verkkosivuille. Näpyttele yrityksesi nimi domain-hakukenttään ja palvelu ilmoittaa, jos verkko-osoite on vapaana. Kun olet löytänyt sopivan domainin (tämä tulee yrityksesi nettisivujen linkkiin), voit ostaa sinulle sopivan hosting-palvelun jatkamalla sivustolla eteenpäin. Kun aktivoit tilisi sinulle lähetettävän sähköpostin kautta, voit asentaa seuraavaksi WordPressin. Tämä onnistuu kun kirjaudut sisään hosting-tilillesi ja klikkaat kohtaa missä lukee cPanel. Sieltä löydät pitkän listan erilaisia toimintoja, joista suurimmasta osasta sinun ei tarvitse välittää. Klikkaa vain WordPressin asennuspainiketta ja palvelu ohjaa sinut asentamaan WordPressin itse. Jos hosting-sopimuksesi sisältää sähköpostiosoitteita, voit luoda itsellesi ammattimaisen sähköpostiosoitteen cPanelin kautta. Silloin sähköpostiosoitteeksesi tulee vaikka linda@esimerkkisivusto.com. Voit itse päättää meiliosoitteesi etuliitteen.

Kun WordPress on asennettu, saat siitä yleensä tiedon sähköpostiisi. Sieltä löydät myös sisäänkirjautumisohjeet. WordPress toimii niin, että kirjaudut sivustosi admin paneliin sisään. Tämän jälkeen voit lisäillä tekstiä ja kuvia ”sisältä käsin”. Klikkaile eri valikoita auki ja tutustu siihen, mitä kunkin valikon takaa löytyy. Yksi tärkeä valinta uutta nettisivua tehdessäsi on valita sopiva teema. Tämä tehdään yleensä ensimmäisenä uutta sivua rakennettaessa. Ilmaisia teemoja löydät, kun klikkaat vasemmasta valikosta ensin ”ulkoasu” ja sitten ”teemat”. Hosting-palvelusi yrittää todennäköisesti myydä sinulle maksullisia teemoja, joihin kannattaa tutustua kenties vasta sen jälkeen, jos WordPressin sisältä löytämistäsi teemoista löydy mielenkiintoista vaihtoehtoa.

Toimiiko WordPress tai Wix mobiilissa?
Sekä WIX- että WordPress-sivustot toimivat sekä älypuhelimilla, tableteilla että isoilla näytöillä. Älä kuitenkaan käytä vanhaa WordPress-teemaa.

Miten WordPress-teema asennetaan?

  1. Kirjaudu sisään WordPressin admin paneliin käyttämällä sähköpostiisi lähetettyä linkkiä, kuten https://www.esimerkkisivusto.com/wp-login.php
  2. Klikkaa ”ulkoasu”
  3. Klikkaa ”teemat”
  4. Liikuttele hiirtäsi eri teemojen yläpuolella. Voit joko esikatsella teeman tai aktivoida sen saman tien
  5. Jos haluat asentaa muualta lataamasi teeman sivustollesi, sinun pitää tehdä asennus kaksivaiheisesti. Ensin sinun pitää ladata teema koneeltasi WordPressiin. Tämän jälkeen sinun pitää vielä aktivoida teema erikseen. Tämä toinen kohta saattaa unohtua ensikertalaisilta helposti ja aiheuttaa usein harmaita hiuksia.

Sen sijaan että sinun tarvitsisi osata koodata, voit lisätä jo valmiiksi koodattuja lisäosia sivuillesi itse. Jos asennat WordPressin englanniksi, näitä lisäosia kutsutaan plugineiksi. Lisäosia voit selata kirjautumalla admin-tunnuksillasi sisään, klikkaamalla ensin ”lisäosat” -valikkoa vasemmalla ja klikkaamalla sitten ”lisää uusi” -painiketta. On suositeltavaa että käyttäisit vain niitä lisäosia, joilla on eniten tyytyväisiä käyttäjiä. Löydät käyttäjien määrän ja arvostelun lisäosan yhteydestä.

WordPress-lisäosat

Mihin lisäosia sitten käytetään? Melkein kaikkeen on nykyään olemassa ilmaisia tai maksullisia lisäosia eli plugineita:

  • Sosiaalisen median ikonit
  • Sähköpostien keräys uutiskirjeitä varten
  • Yhteydenottokaavakkeet
  • Kuvagalleriat
  • Verkkokaupat ja maksujen prosessoinnit
  • ”Heat mapit”, jotka näyttävät kuinka pitkälle kävijät ovat lukeneet artikkeliasi ja mitä kohtia he ovat klikanneet
  • Varmuuskopioiden ottaminen
  • SEO-optimointi eli hakukoneoptimointi

Lisäosia asennellessa kannattaa muistaa, että maltti on valttia. Lisäosat lisäävät aina myös koodia nettisivuillesi ja lisäkoodi saattaa hidastaa sivujesi latautumisaikaa. Muista aina poistaa ne lisäosat, joita et lopulta haluakaan käyttää.

Google My Business – uskottavuutta verkossa

Kun nettisivusi ovat pystyssä, sinun kannattaa ankkuroida sivustosi Googlen hakutuloksiin. On ensiarvoisen tärkeää, että ne asiakkaat, jotka etsivät yritystäsi netistä, myös löytävät sen käyttämällä yrityksesi nimeä. Voit varmistua tästä surffaamalla Google My Business-sivustolle. Sinun pitää vahvistaa katuosoitteen oikeellisuus, jotta yrityksesi ilmaantuu hakutuloksiin kunnolla. Google hoitaa tämän vahvistuksen lähettämällä postikortin antamaasi postiosoitteeseen.

Facebook-tili

Facebook-tili on hyvä olla olemassa, vaikka et ehtisikään päivittää sitä kovin usein. Kun asiakkaat etsivät tietoa siitä, oletko vakavasti otettava yritys, Facebookista on hyötyä. Jos aiot markkinoida palveluitasi tai tuotteitasi Facebookissa tai Instagramissa, tili on välttämätön.

Instagram yrityksille

Facebook on ostanut Instagramin, joten jos yrityksesi haluaa olla Instassa näkyvillä, sinun pitää aloittaa avaamalla tili ensin Facebookkiin. Instagram-markkinointi ei ole ehtinyt vielä elää yhtä pitkää elinkaarta kuin Facebookin mainokset, joten Instassa markkinointi saattaa tehdä vielä jonkin aikaa parempaa tulosta.

Miten yrityksille tehdään Linkedin-profiili?

Linkedin-profiili on tärkeä ja yrityksesi uskottavuutta lisäävä sosiaalisen median väline. Jotta voit avata yrityksellesi tilin Linkediniin, sinun pitää ensin luoda itsellesi henkilökohtainen tili, ellet ole sitä vielä ehtinyt tekemään. Seuraa tämän jälkeen Linkedinin omia ohjeita yrityssivun julkaisemiseen.

Muut yrittäjälle tärkeät, digitaaliset palvelut

Kun olet päässyt tähän pisteen asti ja olet sekä suunnitellut yrityksesi visuaalisen brändin logoineen, bannereineen ja nettisivuineen, avannut tilit sosiaalisiin medioihin sekä vahvistanut vielä yrityksesi tiedot Googlelle, olet päässyt jo pitkälle. Digitaalisen markkinoinnin peruselementit ovat tässä kohtaa kasassa. Tämän jälkeen sinun pitää tehdä vielä itse työt.

Töiden teossa auttaa monet ilmaiset ja maksulliset verkkopalvelut. Kommunikaatiota ja tiedoston jakoa helpottava Slack, projektinhallintaa tukevat Trello ja Asana sekä laskutuksen mahdollistava Laskutuspohja.fi huolehtivat siitä, että teet ammattimaisen vaikutelman. Laskutuspohja.fi auttaa sinua luomaan standardin mukaisia laskuja myös ilmaiseksi, vaikka 10 euron kuukausimaksu ei olekaan paljon, jos ottaa huomioon kuinka paljon hyödyllisiä toimintoja premium-versiolla saa käyttöönsä. Jos taas olet kevytyrittäjä etkä kokopäivätoiminen yrittäjä, Ukko.fi hoitaa laskuttamisen ja sivukulut puolestasi, sekä maksaa sinulle töistäsi palkkana.

Lisää aiheesta:

 

Edellinen artikkeliTyönantajamaksut
Seuraava artikkeliMitä yrityksen perustaminen maksaa?

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän
Captcha verification failed!
Captcha-käyttäjän tulos epäonnistui. ota meihin yhteyttä!