1. Yrityksen perustaminen vahvuuksiesi tai idean pohjalta
Liikeidea kumpuaa usein yrittäjän omista vahvuuksista ja ammatillisesta osaamisesta. Jos taas haluat lähteä suunnittelemaan yritystoimintaa toiselta näkökannalta, voit tutkia esimerkiksi ulkomailla toimivien start-upien liikeideoita ja miettiä, voisiko jonkin niistä kenties tuoda Suomeen omalla tavallasi ja ”omana ideanasi”. Kun valitset liikeideaa, mieti samalla, tarjoaako tuote tai palvelu jotain uutta? Ratkaiseeko se jonkin olemassa olevan ongelman ja kenelle?
2. Markkinatutkimus
Kun sinulla on yksi tai useampi liikeidea, niiden potentiaalia täytyy tutkia ja testata huolellisesti ennen toimeen tarttumista. Tärkeitä kysymyksiä, joita sinun pitää kysyä, on: ”haluavatko asiakkaat tällaista tuotetta tai palvelua?” ”Voiko tätä myymällä tehdä voittoa?” ”Toimiiko tämä tuote tai palvelu?”. Sinun kannattaa etsiä käsiisi mahdollisimman paljon luotettavaa dataa, jota analysoimalla saat paremman käsityksen siitä, onko markkinoilla tarjoamallesi tuotteelle tai palvelulle kysyntää. Dataa löydät esimerkiksi Tilastokeskuksesta.
3. Yrityksen perustaminen ei kannata ilman vahvaa liiketoimintasuunnitelmaa
Vaikka olisit pienyrittäjä, kuten toiminimellä yrittävä henkilö tai kevytyrittäjä, liikkeelle ei kannata hivuttautua ilman huolella tehtyä liiketoimintasuunnitelmaa. Tätä suunnitelmaa kirjoittaessasi saat paljon tärkeää tietoa markkinoiden tilasta, kysynnästä, kilpailusta ja omista vahvuuksistasi. SWOT-analyysi on tyypillinen liiketoimintasuunnitelman yhteydessä käytettävä työkalu, jonka avulla voit kartoittaa yrityksesi sisäiset vahvuudet ja heikkoudet sekä ulkopuoliset mahdollisuudet ja uhat. Vaikka yrityksen perustaminen ei varsinaisesti vaadi uskottavaa liiketoimintasuunnitelmaa, sellaisen kirjoittaminen on kuitenkin ehdottoman suositeltavaa.
4. Selvitä yrityksesi kulut etukäteen
Tee jatkotutkimuksia ja ota selvää, mitkä ovat yleiset kulut kyseisellä alalla. Rahoitusta ja tukia hakiessasi rahoittajat sekä investoijat haluavat kuulla kuluistasi. Lisäksi sen perusteella voit laskea, paljonko yrityksesi pitää vähimmillään tuottaa. Harkitse myös, mitä lisenssejä kaipaat toiminnan pyörittämiseen. Entä suunnitteleeko yrityksesi jotain tuotetta? Patenttihakemuksista koituvat kulut saattavat tulla jossain kohtaa ajankohtaisiksi.
5. Laske budjetti uudelle yrityksellesi
Kun tiedät, paljonko kuluja toiminnastasi tulee todennäköisesti koitumaan ja paljonko voit tienata, voit laskea uudelle yrityksellesi budjetin. Laske paljonko uuden tuotteen tai palvelun kehittäminen maksaa ja luo budjetin yhteydessä myös markkinointisuunitelma.
5. Markkinointisuunnitelma
Markkinointisuunnitelman voi tehdä, kun tiedät budjettisi. Kun kiinteät ja juoksevat kulut on katettu ja olet laskenut itsellesi ja työntekijöillesi palkan, voit arvioida paljonko sinulle jää markkinointiin. Markkinointisuunnitelmassa kannattaa ottaa huomioon nettisivujen suunnittelun ja julkaisuun liittyvät kustannukset, sosiaalisen median markkinointi, hakukoneoptimointi sekä esimerkiksi PPC-markkiknointi, kuten Google AdWords. Tässä on vasta digitaalisten markkinointikanavien osuus. Markkinointikuluja ovat myös käyntikorttien ja printtimateriaalien suunnittelu ja printtaus sekä graafikon palveluiden käyttäminen yrityksesi graafisen ilmeen luomisessa. Kannattaa harkita myös ammattitapahtumiin ja messuille osallistumista ja laskea niihin osallistumiseen liittyviä kustannuksia. Joitain messuavustuksia voit hakea kuitenkin esimerkiksi Business Finlandilta.
6. Yrityksen nimen rekisteröinti uuden yrityksen perustamisen yhteydessä
Yrityksen perustamisen yhteydessä yrityksen nimen päättämiseen kannattaa käyttää aikaa. Hyvä nimi jää asiakkaiden mieleen eikä sitä voida sekoittaa tavaramerkkeihin tai muiden yritysten nimiin. Esimerkiksi Adibas-nimisiä urheiluvaatteita valmistavan yrityksen nimitoive ei varmaankaan menisi Patentti- ja rekisterihallituksessa läpi. PRH:n nimipalvelun kautta saat selville, onko sama nimi rekisteröity jo jollekin toiselle yritykselle. Ennen kuin teet viimeisen päätöksen nimestä, tarkista vielä että yrityksesi nimelle sopiva domain eli verkko-osoite on vapaana. Muussa tapauksessa joudut keksimään jonkin toisen nettiosoitteen mielikuvitustasi käyttämällä.
Sinun kannattaa liittää nimihakemuksesi mukaan myös pari varanimeä siltä varalta, että ensimmäinen ei mene läpi. Yrityksen nimen perään liitetään yrityksen yhtiömuodon tunnus, paitsi jos yrittäjä on toiminimiyrittäjä eli yksityinen elinkeinonharjoittaja. Toiminimen perään voi valita vapaaehtoisen Tmi-lyhenteen niin halutessaan. Nimi ilmoitetaan Kaupparekisteriin. Lisätietoja saat PRH:n nimiohjeista.
7. Yrityksen perustaminen sijoittajien tuella
Oletko tullut laskelmissasi tulokseen, että tarvitset ulkopuolista sijoitusrahaa toimintasi käynnistämiseen? Hyvä sijoittaja on sellainen, joka on toiminut samoilla markkinoilla ennenkin ja innostuu tuotteestasi tai palvelusta. On tärkeää, että tulet heti alkumetreillä toimeen sijoittajiesi kanssa, sillä heillä on usein sanavaltaa yrityksessäsi. Yleensä sijoittajien tuki on arvokasta, sillä sijoittajat tuovat monipuolista kokemusta mukaan. Ellet halua harkita sijoittajien mukaan ottamista, laske paljonko saisit kokoon säästöistä ja yrityslainoista.
8. Yritysmuodon valinta
Välillä yritysmuodon valinta on helppo tehtävä – etenkin jos haluat jatkaa freelancerina vanhoja töitäsi. Siinä tapauksessa toiminimen perustaminen voi olla hyvä vaihtoehto. Uutena vaihtoehtona toiminimen rinnalle on tullut kevytyrittäjyys, vaikka virallinen yritysmuoto se ei olekaan. Yritysmuodon valitseminen on todennäköisesti yksi tärkeimpiä päätöksiä, kun yrityksen perustaminen tulee ajankohtaiseksi. Valittu yritysmuoto vaikuttaa verotukseen, alkupääoman määrään ja laajentumismahdollisuuksiin.
9. Ota selvää verotuksesta
Verotus vaihtelee eri yritysmuotojen välillä. On hyvä tuntea eri alv-kannat ja esimerkiksi se, koskeeko ennakkovero sinua vai ei. Jos yrityksesi on osakeyhtiö, yrityksen on maksettava veroa yhtiön tuloksesta. Lisäksi osakkeenomistajat joutuvat maksamaan veroa ulosmaksettavista osingoistaan. Toiminimen verotus on kuitenkin helpompi toimitus laskea. Tuloa verotetaan vain yrittäjän henkilökohtaisena tulona. Yksityisen elinkeinonharjoittajan eli toiminimen verotus eroaa kuitenkin perinteisen palkansaajan tuloverotuksesta.
10. Mitä lupia tai lisenssejä yritys tarvitsee?
Joitakin aloja koskee erilaiset lupakäytännöt. Näitä aloja ovat esimerkiksi kalastus, alkoholin anniskelu ja lääkkeiden jakelu. Yrityksesi saattaa tarvita myös lisenssejä pyörittääkseen toimintaansa.
11. Yritysvakuutukset uudelle yritykselle
Yritysvakuutuksia löytyy moniin eri tarpeisiin ja vakuutuksen tyyppi ja hinta vaihtelee muun muassa sen mukaan, millä alalla toimit. Jos teet töitä kotoa esimerkiksi toiminimellä tai kevytyrittäjänä, kannattaa varmistaa että kotivakuutuksesi kattaa yrityksen kohdalle osuvat vahingot ja varkaudet. Vastuuvakuutus on tärkeä vakuutuksen tyyppi, joka huolehtii niistä vahingoista, joista olet lain mukaan vastuussa. Vastuuvakuutus on ensimmäisiä uuden yrittäjän vakuutuksia, joita kannattaa harkita. Tuotevakuutus suojelee yrittäjää maahantuomien tuotteiden aiheuttamilta vahingoilta.
Yritysvakuutustyyppejä
- Ajoneuvovakuutukset
- Keskeytysvakuutukset
- Kiinteistövakuutukset
- Oikeusturvavakuutus
- Omaisuusvakuutukset
- Vastuuvakuutukset
12. Kirjanpito
Yritystä perustaessasi sinun kannattaa todennäköisesti ulkoistaa kirjanpitosi, ellet ole saanut aiheeseen liittyvää koulutusta ja koe osaavasi lain kiemurat riittävän hyvin. Vaikka pienen toiminimen kirjanpito olisi mahdollista tehdä itse, kannattaa asiaa silti harkita. Hyvä kirjanpitäjä säästää yrityksellesi rahaa, ja maksaa siten osan omista kustannuksistaan. Tärkeintä on kuitenkin se, että tunnet luottavasi kirjanpitäjääsi. Niin nukut yösi paremmin. Kirjanpidossa ei saa tehdä virheitä, joten pätevän kumppanin käyttäminen on erittäin suositeltavaa.
13. Taloushallinnon välineet ja laskutus
Vaikka kirjanpitäjä hoitaisikin lain vaatimat velvoitteet, voit kuitenkin hoitaa esimerkiksi laskuttamisen itse. Markkinoilta löytyy sekä ilmaisia että maksullisia laskutusohjelmia ja laskupohjia.
Vaikka olemmekin tunnollista kansaa, asiakkaat eivät aina kuitenkaan maksa laskujaan eräpäivään mennessä. On täysin hyväksyttävää lähettää ystävällinen maksumuistutus erpäpäivänä ja pian uudelleen, ellei viestiin kuulu vastausta. Joidenkin laskutusohjelmien, kautta maksumuistutuksia voi lähettää muutamalla klikkauksella. Usein laskutusohjelma näyttää myös nopealla vilkaisulla, paljonko myyntisaatavia on vielä tulossa.
Maksavatko asiakkaat hitaasti laskunsa? Siinä tapauksessa voit harkita myös laskujesi myyntiä tai factoring-palveluita. Kun sinulle on tulossa myyntisaatavia, mutta käteiskassa alkaa huveta, voit saada käyttöpääomaa kun myyt laskusi rahoitusyritykselle. Kun kassastasi löytyy joustoa, voit tarjota entistä pidempiä maksuaikoja asiakkaillesi ja saatat voittaa projekteja tai kumppanuussuhteita yrityksellesi. Factoring-palvelut ja laskujen myynti ei ole kuitenkaan ilmaista, sillä palvelut veloittavat välistä oman palkkionsa.
14. Uuden yrityksen sijainti
Uuden yrityksen perustamista suunnitellessa tilojen hinnat ovat usein ratkaiseva tekijä rajallisen budjetin vuoksi. Tilaa valitessa kannattaa ottaa myös huomioon kulkuyhteydet, kuten juna-asemat ja yhteys lentokentälle, muiden yrittäjien tukiverkoston läheisyys ja parkkipaikat. Monet perustavat yrityksen kotoaan käsin ja hankkivat toimistotilan vasta henkilökuntaa palkatessaan. Voit hyödyntää myös monesta kaupungista löytyviä, ilmaisia kirjastojen työtiloja. Helsingissä niistä vastaa Helmet-palvelu. Co-workit eli yhteiset työtilat ovat kasvattaneet suosiotaan vahvasti ja nykyään voitkin sijainnistasi riippuen ostaa jäsenyyden toimistolle, jota käyttävät myös muut yritykset ja freelancerit.
15. Patentit
Patenttien hakeminen ei ole nopeaa tai halpaa touhua. Kun olet vakiinnuttanut yritystoimintasi ja kassavirtasi ehtii vakiintua, patentin hakeminen saattaa tulla ajankohtaiseksi. Patentti ei kuitenkaan takaa sitä, etteikö joku kilpailijoistasi yrittäisi käyttää ideaasi. Silloin sinun pitää mahdollisesti lähteä haastamaan patentinrikkojaa.
16. Varaudu tietoturvariskeihin
Jo pienellä vaivannäöllä saat torjuttua suuren osan nykypäivän tietoturvariskeistä. Huolehdi siitä, että verkkosivujesi osoite on muotoa https, ei vanhan mallinen http. Ellei sivustosi ole vielä https-muodossa, sinun pitää aktivoida SSL-sertifikaatti hosting-yrityksesi kautta. Tästä saattaa koitua joitain lisäkustannuksia, mutta SSL kertoo hakukoneille sivustosi olevan turvallinen. Tämä auttaa sivustoasi nousemaan hakutuloksissa kun asiakkaat etsivät sellaisia palveluita, joita sinäkin tarjoat.
SSL-sertifikaatin lisäksi sinun kannattaa huolehtia palomuureista ja että yrityksesi kotisivuista tallentuu varmuuskopioita pilveen automaattisesti. Kun sinulla on varmuuskopio, joka on kytketty automaattisesti esimerkiksi Dropboxiin, voit aina julkaista ehjät nettisivusi uudelleen, jos ne menevät rikki. Varmista, että nettisivujesi kehittäjät ovat käyttäneet vain sellaista koodia, jonka ymmärtävät itsekin. WordPress-lisäosia käyttäessä kannattaa valita vain niitä, joilla on eniten tyytyväisiä käyttäjiä.
17. Lähde liikkeelle vauhdilla
Kun saat ensimmäisiä asiakkaita, voit myös saada tärkeää palautetta ja mahdollisesti myös julkisia arvosteluja. Linkedinin perustaja Reid Hoffman totesi BBC:n haastattelussa että ellet häpeä ensimmäistä tuotejulkaisuasi, julkaisit sen liian myöhään. Vaikka onkin tärkeää varmistua ensin siitä, että tuotteellesi on tilausta markkinoilla ja että asiakkaita tulee riittämään, tuotetta voi vielä hioa myös julkaisun jälkeen. Jos taas tarjoat asiakkaillesi esimerkiksi B2B-palveluja, sinun kannattaa tehdä erinomainen ensivaikutelma ja toteuttaa projekti yli odotusten. Älä kuitenkaan lupaa asiakkaallesi liikoja, sillä silloin asetat asiakkaasi odotukset liian korkealle ja se saattaa pian osua omaan nilkkaan.
18. Ylitä asiakaspalveluodotukset
Tarjoaako kilpailijasi kenties hidasta tai keskinkertaiselta tuntuvaa asiakaspalvelua? Saat tämän selville kun otat heihin itse yhteyttä ja leikit asiakasta. Ja kun olet kartoittanut kilpailijoidesi tavan keskustella asiakkaidensa kanssa, pistä itse paremmaksi. Voitko lisätä chat-ikkunan nettisivuillesi, jolloin asiakkaat saavat yhteyden yritykseesi vaivattomasti? Jos nettisivusi on tehty WordPressillä, voit kytkeä jonkin ilmaisista chat-lisäosista päälle. Kun kirjaudut aamulla työkoneellesi, muista avata myös WordPress-hallintapaneeli. Jos asiakas on sivustollasi tietoa etsimässä ja haluaa kysyä jotain palveluusi liittyen, chat-viestin tullessa sisään WordPressin hallintapaneeli alkaa soida kuin puhelin. Voit tehdä asiakkaasi tyytyväiseksi yhtä pienellä vaivalla kuin vastaisit tekstiviestiin. Tosin jos chat-viestejä tulee sisään paljon, kannattaa delegoida tehtävä jollekulle toiselle, jolloin oma aikasi ei siirry strategisesta suunnittelusta väärään suuntaan.
19. Panosta liikekumppanisuhteisiin
Yrityksen sisäiset erimielisyydet saattavat nakertaa innostunutta ilmapiiriä ja pahimmassa tapauksessa ne vaikeuttavat liiketoimintaan keskittymistä, ideointia ja innovointia. Yrityksen kasvupohjaa on vaikea vahvistaa, jos yrityksen ilmapiiri tukahduttaa luovuuden.
20. Löydä oikeaa henkilöstöä
Vaikka olisitkin työskennellyt ennen useammalla alalla, silti kaipaat todennäköisesti päteviä työntekijöitä, jos aiot kasvattaa yrityksesi kokoa. Oikeiden työntekijöiden rekrytointi on kasvavalle yritykselle elintärkeää. Aluksi sinun kannattaa aloittaa avainrooleista ja kuunnella sitten myös heidän näkemyksiään tulevien lisäroolien tarpeista.
21. Ulkoista se minkä pystyt
Ulkoistamisen ansiosta voit pyörittää isoakin liiketoimintaa yksin tai muutaman työntekijän avulla. Ulkoistettavia rooleja ovat usein ne, jotka eivät ole strategisesti tärkeitä. Asiakaspalvelu, HR, kirjanpito ja lakipalvelut ovat kaikki nykyään helposti ulkoistettavissa.
22. Älä hellitä katsettasi kilpailijoista
Kilpailijoita kannattaa seurata rutiininomaisesti. Vieraile heidän verkkosivuillaan ja lue heidän blogejaan. Tilaa kaikkien kilpailijoidesi uutiskirjeet, niin saat viikoittain informaatiota kilpailijoidesi tuotejulkaisuista ja projekteista. Kun kilpailija julkaisee parannuksia tuotteisiinsa tai palveluihinsa, älä epäröi toteuttaa sellaista ratkaisua itse, joka ratkaisee kyseisen ongelman. Nopeat syövät hitaat ja kilpailijoiden ollessa kyseessä, turha odottelu saattaa tulla pitkällä aikavälillä kalliiksi. Alalla piirit ovat usein kuitenkin pienet, joten kilpakumppaneistaan ei kannata lähteä puhumaan pahaa. Verkoston lonkerot saattavat ylettyä itse kilpailijaan kovinkin nopeasti, jonka jälkeen saat todennäköisesti samalla mitalla takaisin ja vielä ekstraa päälle. Kun kilpailua on olemassa, se tarkoittaa että markkinoilla on todennäköisesti tarvetta myös sinun tarjoamillesi palveluille.
23. Koe suositusten voima
Tehokkain markkinointiväline on edelleen toinen, tyytyväinen asiakas. Jos suositteluverkostosi vaikuttaa hyytyvän, voitko tarjota 5-10 % alennusta seuraavasta tilauksesta, jos vanha asiakkaasi tuo sinulle uuden asiakkaan? Sinun ei kuitenkaan tarvitse kasvattaa verkostoa ainoastaan vanhojen asiakkaidesi kautta. Voit aivan yhtä hyvin käydä myös verkostoitumistapahtumissa ja messuilla käyntikortteja jakamassa. Kun muistat kertoa kavereillesi, sukulaisillesi ja erilaisille vaikuttajille siitä mitä teet, he saattavat muistaa sinut yllättävänkin ajanjakson jälkeen ja tuoda uusia projekteja sisään yllättäen.