Factoring on rahoituksen muoto, jossa yritys rahoittaa kassavirtaansa panttaamalla myyntilaskujaan. Laskujen myynti ja factoring parantavat yrityksen asemaa neuvottelutilanteessa, kun yritys voi tarjota asiakkailleen paremmat maksuehdot. Kaikella rahoituksella on kuitenkin hintansa. Missä tilanteessa laskujen myynti ja factoring on sitten järkevää? Laskujen myynnin ja factoringin perusidea on sama: yritys voi saada myyntilaskujen...
Kaikkien yritysten yritysmuodosta riippumatta on hoidettava oma-aloitteisten verojen laskeminen, ilmoittaminen sekä maksaminen. Oma-aloitteisia veroja ovat esimerkiksi arvonlisävero sekä työnantajamaksut. Useimmiten oma-aloitteiset verot maksetaan kuukausittain, mutta joissain tapauksissa verot on mahdollista maksaa pidemmällä välillä. Mitä ovat oma-aloitteiset verot? Oma-aloitteiset verot ovat suorituksia, jotka tehdään Verohallinnolle ilman, että niistä tulee erillistä maksupyyntöä tai...
Osakeyhtiö on erillinen verovelvollinen. Tämä tarkoittaa sitä, että osakeyhtiön on maksettava veroa yhtiön tuloksesta. Sen lisäksi osakkeenomistajia verotetaan ulosmaksettavista osingoista. Osakeyhtiön tuloveroprosentti on 20 %. Se saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta varsinaisen tuloksen määrän laskeminen on tätä hankalampaa. Osakeyhtiön verotus: miten verotettava tulo lasketaan Osakeyhtiön verotettava tulo saadaan, kun veronalaisista tuloista vähennetään vähennyskelpoiset...
Mitä arvonlisävero tarkoittaa? Arvonlisävero on vero, joka lisätään myytävän tuotteen hinnan päälle. Kuluttaja siis maksaa arvonlisäveron ja myyjä tilittää sen verottajalle. Lähes kaikki myynti on arvonlisäverollista. Aloittavan yrityksen tulee hakeutua arvonlisäverovelvolliseksi, jos liikevaihdon alarajan oletetaan ylittyvän ensimmäisenä verovuonna. Mikäli tekee toiminimen kirjanpidon itse, joutuu arvonlisäverotukseen perehtymään varsin huolellisesti. Osakeyhtiön verotus...
Toiminimiyrittäjän eli yksityisen elinkeinonharjoittajan tulosta käytetään joskus nimitystä ”toiminimen palkka”. Tämä termi on valitettavan harhaanjohtava, sillä yksityisen elinkeinonharjoittajan tulo ei ole verrattavissa esimerkiksi työntekijän palkkaan tai osakeyhtiössä yrittäjän palkkaan. Tämän artikkelin tarkoituksena onkin selvittää, miten toiminimellä tehdään yksityisottoja, miten niitä ja verotetaan ja ennen kaikkea – miksi se ei...
Jos olet vasta aloittelemassa uraasi työnantajana, työnantajamaksut eivät ole välttämättä ehtineet tulla tutuiksi. Kun palkkaat yritykseesi työntekijöitä, sinulla on kuitenkin velvollisuus huolehtia erilaisten työnantajamaksujen maksamisesta. Kuinka paljon nämä maksut sitten voivat olla käytännössä? Palkan päälle työnantaja maksaa sivukuluja, jotka ovat noin 40-45%. Oletetaan että yrityksesi palkkaa työntekijän, jolle maksetaan...
Idea toiminimen verovähennyksistä kuulostaa erittäin loogiselta: jos yritystoiminnasta aiheutuu kuluja, ne merkitään kirjanpitoon vähentämään tulosta. Raja vedetäänkin siihen, mikä lasketaan yritystoiminnan kuluksi ja mikä ei. Hankinnat ja menot, jotka liittyvät ainoastaan yritystoimintaan, ovat tietenkin kulua. Mutta mitä jos toimisto sijaitseekin kotona tai työpakulla tehdään myös viikonloppumatkoja? Tässä artikkelissa käymme...
Leasing on esimerkiksi auton tai muun käyttöomaisuuden vuokrausta. Sopimus tehdään yleensä useammaksi vuodeksi, jolloin ajalta maksetaan kuukausittaista vuokraa. Leasing auttaa yritystä menojen ennakoinnissa ja sellaisen laitteiston hankkimisessa, johon sillä muuten ei välttämättä olisi varaa. Mitä on leasing? Leasing eli liisaus on siis koneen, laitteen tai kulkuneuvon vuokrausta. Se toimii saman tyyppisesti...
Usein yritystä perustettaessa menot ylittävät tulot reippaasti. Alkuun on tehtävä investointeja, maksettava työtiloista, joissakin tapauksissa jopa maksettava palkkoja ennen kuin yritystoiminnasta saatavat eurot riittävät kaiken kattamiseen. Realistinen rahoitustarve tulee selvittää jo ennen yritystoiminnan aloittamista, jotta yllätyksiä ei pääse tulemaan. Rahoituslaskelma ja liiketoimintasuunnitelma Liiketoimintasuunnitelman laatiminen on tärkeää ennen yrityksen toiminnan aloittamista. Suunnitelman...
Harvassa ovat ne yrittäjät, joiden ei koskaan tarvitse lähettää yhtään laskua. Yleisimmät tavat laskujen tekemiseen ovat Excelillä tai Wordillä tehdyt, valmiit laskupohjat tai jonkin laskutusohjelman avulla laskun laatiminen. Tässä artikkelissa vertailemme eri vaihtoehtoja ja käymme myös läpi kysymyksiä ennen valinnan tekemistä. Tämän artikkelin luettuasi sinun on toivottavasti helpompi päättää, haluatko...